Waterlooplein vernieuwd

14-12-2016

Vandaag werd bekend dat de gemeente Amsterdam het Waterlooplein flink gaat verbeteren. Het gebied is volgens de gemeente flink verouderd en verloederd en daar moet verandering in komen. De gevolgen voor het Waterlooplein zijn echter dat het plein tijdelijk gehalveerd wordt in oppervlakte en daar zijn de marktkooplui op zijn zacht gezegd niet blij mee. 

Snelle modernisering nodig

Het Waterlooplein is 1 van de minst moderne delen van de stad Amsterdam en dat terwijl het wel gunstig en centraal ligt. Er zijn veel problemen met zwerfvuil en vandalisme. De verlichting is slecht en de straten liggen er ook niet lekker bij. Dit alles straalt af op de populariteit van de markt die langzaam fors is teruggezakt. Daar moet wat aan veranderen vinden gemeente, omwonende en marktkooplui, de manier waarop is echter waar de discussie nu ligt. De gemeente Amsterdam wil het drastisch aanpakken, maar dat heeft invloed op het plein en de mogelijkheden daar. Om het plein aan te pakken wil de gemeente snel monderinseren en vergroenen, zodat het leefbaarder en gezelliger wordt. Hiervoor moeten omwonende en marktkoopluiechter tijdelijk ongemak op de koop toe nemen. Op dit moment beschikt het plein over 283 verkoopplekken, maar dat gaat tijdens de werkzaamheden terug naar 125. Een meer dan halvering, deze worden ook nog eens verdeeld over de vaste kraamhouders en 30 sollicitanten die meer dan 3 dagen per week op de markt hebben gestaan. 

Reactie van de buurt

Voorzitter van de marktvereniging dhr Marco van der Rijst geeft aan dat de gemeente Amsterdam regels oplegt die nooit van tevoren gecommuniceerd zijn en ook oneerlijk zijn voor een groot deel van de kooplieden. Ondernemers die veel geld en moeite hebben zitten in hun waar en het verkopen daarvan worden fors benadeeld door deze plannen. Daarnaast wil de gemeente meer invloed over de diversiteit van het aanbod, ook een onderdeel waar vraagtekens bij gezet kan worden. Want is marktwerking hier niet een beter middel. Als voorbeeld geeft de gemeente aan dat er teveel fietsverkopers zijn, maar als er geen fietsen verkocht worden verdwijnen de kooplieden toch? Of veranderen ze hun koopwaar. Daar zijn het immers ondernemers voor, marktwerking lost deze problemen vanzelf op. Want daar waar geen of minder vraag is, verdwijnt het aanbod vanzelf. Iets wat de kooplieden onderling prima zelf kunnen afstemmen en regelen. 

De Telegraaf heeft een interview gehouden en een aantal marktkooplieden gevraagd wat zij van de situatie vinden. De reacties zijn te zien in onderstaande video genomen op het Waterlooplein.

De toekomst is rooskleurig

Ondanks tijdelijk ongemak, is de ontwikkeling natuurlijk wel goed. Investeringen die het gebied veiliger, leuker en aantrekkelijker maken zullen iedereen ten goede komen. Uiteindelijk is iederen gebaad bij een succesvol en druk bezocht Waterlooplein. De tijd zal het leren, maar de intentie is er.